بررسی تطبیقی گرایش‌های موضوعی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دوره تحصیلات تکمیلی رشته مطالعات برنامه درس

چهارشنبه 26 تير 1398
15:16
بک لینک 09125879258


بررسی تطبیقی گرایش‌های موضوعی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دوره تحصیلات تکمیلی رشته مطالعات برنامه درسی در جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1396

پدیدآور: سولماز خسروی استاد راهنما: مقصود امین خندقی استاد مشاور: بهروز مهرام

دانشگاه فردوسی مشهد, دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

چکیده





پژوهش حاضر با هدف بررسی موضوعی پایان نامه‌های دوره تحصیلات تکمیلی رشته مطالعات برنامه درسی در دانشگاه‌های آمریکا و ایران به منظور شناسایی وجوه مغفول مطالعات این رشته می‌باشد. روش مورد استفاده تحلیل محتوا بود. کلیه پایان‌نامه‌های رشته مطالعات برنامه‌درسی در دانشگاه‌های کشور آمریکا و ایران در مقطع تحصیلات تکمیلی طی ده سال گذشته قلمرو مورد بررسی در این پژوهش بود. به دلیل گستردگی قلمرو پژوهش و با تحدید در قلمرو منابع و قلمرو زمانی مورد نظر, 1041 مورد از پایان‌نامه و رساله‌های کشور آمریکا و 778 مورد از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کشور ایران و در مجموع 1819 پایان‌نامه و رساله در مقطع تحصیلات تکمیلی مورد بررسی قرار گرفت. داده‌های پژوهش از طریق کاربرگ کدگذاری که شامل ابعاد معرفتی و زمینه‌ای حوزه برنامه‌درسی و مقوله‌های آن بود و با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست‌آمده در دو کشور ایران و امریکا تقریبا مشابه بود ولی در موارد کمی اختلافاتی وجود داشت. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که از حیث توجه به ابعاد معرفتی در مقطع دکتری رشته برنامه‌درسی ابعاد معرفتی همچون ارزشیابی برنامه‌درسی و اجرای برنامه‌درسی در دانشگاه‌های آمریکا و ابعاد معرفتی طراحی برنامه‌درسی, ارزشیابی برنامه‌درسی و تدوین برنامه‌درسی در دانشگاه‌های ایران مورد توجه بودند ولی سایر ابعاد معرفتی از حیث توجه مورد غفلت واقع شده بودند. از طرفی در مقطع کارشناسی ارشد رشته برنامه‌درسی ابعاد معرفتی همچون ارزشیابی برنامه‌درسی و تدوین برنامه درسی در دانشگاه‌های آمریکا و ابعاد معرفتی ارزشیابی برنامه‌درسی و اجرای برنامه‌درسی در دانشگاه‌های ایران مورد توجه بودند ولی سایر حوزه‌ها مورد غفلت واقع شده بودند. از حیث توجه به ابعاد زمینه‌ای در مقطع دکتری و هم در مقطع کارشناسی ارشد رشته برنامه‌درسی, ابعاد زمینه‌ای همچون برنامه‌درسی سطوح تحصیلی, سازمانی و ضمن خدمت و برنامه‌درسی گروه‌های خاص در دانشگاه‌های آمریکا و بعد زمینه‌ای سطوح تحصیلی, سازمانی و ضمن خدمت در دانشگا‌ه‌های ایران مورد توجه بودند ولی سایر حوزه ها مورد غفلت واقع شده بودند. با توجه به مشخص شدن اولویت‌های پژوهشی و آشنایی محققین با موضوعات مغفول و استفاده از نتایج چنین پژوهش‌هایی می‌توان گامی در جهت تحول و نوسازی نظام تعلیم و تربیت اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی و همچنین توسعه‌ای همه جانبه و پایدار برای کشور فراهم شود.



[ بازدید : 1036 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به استوری مگ است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار عطر مردانه اورجینال انجام پروژه متلب نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]